ترانه، موسیقی، کلیپ و خوانندگان
۱۳٩٠/۱۱/۱٦ :: ۱۱:۱٦ ‎ق.ظ :: نويسنده : مهدی وزیریان

25 باند

"وقت پروازه!"

گروه موسیقی 25 باند (2 برای تعداد افراد گروه و 5 مشابه حرف S انتهای کلمه توس؛ زادگاه آن هاست و البته در تلفظ هم با نوعی فرمول می شود: توس! و در نتیجه؛ توس بند) حاصل همکاری تامین (یا همان تهمینه، متولد 17 دی 1363، با مدرک مهندسی نرم افزار از دانشگاه آزاد مشهد) و اِی-دل (یا عادل، متولد 19 آبان 1362 تحصیل کرده رشته مهندسی کشاورزی در همین دانشکده) است؛ زوجی که پس از چند سال کار زیرزمینی (از حدود سال 1384) در ایران و آشنایی با هم (تامین برای ضبط کار به استودیوی ای-دل می رود که با او آشنا می شود) برای کار بیشتر عازم دبی در امارات متحده عربی شده اند. تامین ترانه های اجرا شده ای با سایر خواننده ها (مثل رضایا) نیز دارد که البته جزو تک آهنگ ها به حساب می آید. الگویشان خواست مردم است و هدفشان جهانی شدن. بیشتر ترانه ها، موسیقی و تنظیم آن ها کار گروه تیک تاک (سینا ساعی و خشایار SR که هنوز در ایران هستند) می باشد.

25 باند

در اجرای کارها بیشتر کارها به عهده ای-دل (با توجه به سابقه کاری و تجربه در تعیین نوع کار) است و تامین البته بیشتر بخش خوانندگی را به عهده دارد.. سبک موسیقیایی این دو تا به حال ترکیبی از ترنس، راک نرم، هاوس، R&B و رپ بوده که البته با تنظیم های بسیار خوب، نو و استفاده از سازهای کمتر استفاده شده (مثل ترومپت در آهنگ "یه باد خنک") حال و هوای تازه ای به موسیقی بخشیده. سبک خوانش کلمات تامین (که صدایش با اینکه از نظر جنس استثنایی نیست اما احساسی دارد که در کمتر خواننده ای می توان یافت..هر چه باشد پدر تامین استاد آواز بوده و اثراتی هم بر فرزند خود گذاشته؛ از جمله نواختن تار و خوانندگی) در بیشتر آهنگ ها سبکی جدید است، گاهی فکر میکنی او از آن بزرگ شده های خارج از ایران است که قادر به ادای درست کلمات نیست، اما وقتی تعداد بیشتری از آهنگ هایش را گوش کنی متوجه می شوی که این تنها نوع خوانش است و نه لهجه ای غیر طبیعی! با این خوانش، او توانسته به طرز جالبی کلمات غیر قافیه در ترانه را قافیه جا بزند به طوری که در حین شنیدن متوجه آن نشوید! (که البته این کاری ست که در رپ دائما انجام می شود اما در سبک های دیگر معمول نبوده؛ برای مثل ببینید کلمات این -مثلا!- بیت را: "وقتی میگیری دستم و می زنی لبخند، واسه با هم بودن نمیشه صبر کرد" که در عین اینکه قافیه ای از نظر شعر کلاسیک در آن وجود ندارد اما نوع وزن و آهنگ کلمات به گونه ای ست که انگار ترانه قافیه دار است!). تامین کارهای اغلب خواننده ها را با توجه به نوع علاقه اش گوش می داده و خود می گوید که سبک خواندنش تلفیقی از خیلی از این هاست..سبکی که به عقیده من می توان آن را "نو" نامید..در واقع تامین خودش است و نه تقلیدی از دیگران و همین نقطه قوت اوست. او به بازیگری هم علاقه دارد و عده ای اجرای خوب و احساسی او در کلیپ ها را نقطه قوت دیگر او می دانند.


اولین کار تصویری این دو "وقت پرواز" (سال 1388) بوده که با استقبال خوبی مواجه شده است. در ادامه این دو چند آهنگ جدید از خود روانه بازار کردند که به طور جالبی، اکثر این آهنگ ها همراه با کلیپ ارائه شده است (ریمیکس/بازتنظیم آهنگ وقت پرواز هم ارائه شده که به قوت اثر اصلی نیست). کلیپ های اخیر اکثرا با کارگردانی خوبی همراه است و تصاویر هم با فیلمبرداری نسبتا عالی انجام شده که نشان از تامین مالی خوب (اغلب دارای اسپانسر) این گروه دارد. کلیپ های "یه باد خنک" و "همیشه با همیم" از کارهای مثال زدنی این دوست که حال و هوای خوبی از زندگی دو نفره و لذت بردن از زندگی را همراه با خوانش و تطبیق با موسیقی ارائه می دهد (و چقدر مرا به یاد گروه خوب Aqua با آن لباس های عجیب و غریب و رنگ های شاد و اداهای بچه گانه می اندازد). اغلب ترانه ها نیز کار گروه تیک تاک و خود عادل است.  "بذاریم سر به سر هم" یک جمله نسبتا رایج در بخش رپ است که تقریبا همه توسط ای دل نوشته شده است (در 3 ترانه شنیده ام).

با اینکه ای-دل کار انفرادی شان در آینده را ناممکن می داند و هنوز به سنت های ایرانی مثل صبحانه ای از نوع نان و پنیر و چای شیرین دل بسته اند، باید به یاد داشته باشد که قوی ترین و متحد ترین گروه های دنیا (از خارجی اش که Modern talking باشد تا ایرانی اش که Black cats یا گروه آریان بوده) پس از مدتی ساز مخالف زده و به راه خود رفته اند. گرچه این احتمال در مورد این زوج به خاطر همسر بودن و ارتباطات عمیق تر می تواند کمتر باشد اما جدایی های زوج ها نیز در عالم هنر چندان نارایج نیست! به نظر می رسد این دو با تقویت دائمی ارتباط عاطفی میان خود و گم نشدن در دنیای آلوده به ظاهر هنری امروز بتوانند راه درازی را با موفقیت های روزافزون طی کنند. این را به مانند پیشنهاد می گویم، که البته خود عادل می گوید به انتقاد ها توجه دارند و آن ها را باعث پیشرفت خود می دانند؛ کمی هم به اتفاق های بد فکر کنید؛ راه پیشگیری، دانستن واقعیت های دنیای امروز است.

ای-دل در یک مصاحبه می گفت: "همه ی کسانی که فکر میکنند که استعداد دارند واسه خوانندگی، باند، موزیسین به هیچی مربوط نیست و فقط به اراده خودشون اگه کسی بخواد میتونه، مطمئن باشند اگر کسی بخواد به هرجایی که بخواد میتونه برسه و همه شرایط دست به دست هم میده تا اون به اون نقطه برسه من این رو لمس کردم با تامین از روزی که شروع کردیم و تا جایی که الان اینجا دارم با شما مصاحبه می کنم و به امید هیچکس نباشند و مطمئن باشند اگه خودشون بخواهند همه شرایط طوری میشه که به جایی که میخوان برسند و توکلشون به خدا باشه مطمئن باشن هدفشون چیزی باشه که به صلاحشون باشه مطمئن باشند خدا کمکشون میکنه به اونجایی که میخوان برسن"

در مورد ویدئوها و جملات ترانه ها نکته ای باقی می ماند و آن اینکه ذکر نکات مثبت این گروه باعث قبول برخی کلمات و پوشش ها در مورد آن نیست.. چه.. من مسلمانی هستم با اعتقادات خودم.. تنها سعی کرده ام در بحث بررسی هنر (که به نظرم موسیقی این دو در اکثر موارد حتی جزو دسته غنایی هم نیست) و نوآوری، بین عقیده های شخصی و موضوع مورد بحث تفکیک قائل شوم. ظاهرا ویدئوی "از من نگذر" در باکو و اطراف مشهد فیلمبرداری شده که بنا به خبر رجا نیوز عوامل این کار هم بازداشت شده اند. این دو دارای یک سایت اختصاصی و صفحه ای در فیس بوک نیز می باشند که هر دو در ایران فیلتر می باشد و سایت هم چند باری هک شده است!

لیست آهنگ های این دو- یا تامین با گروه های دیگر، همراه با توضیحات لازم- از این قرار است (تا 26 بهمن 1390-امیدوارم به دلیل پراکندگی کارها موردی جا نمانده باشد یا اسامی را درست نوشته باشم!):

1-عروسک (تک خوانی تامین قبل از تاسیس گروه)

2-کاغذ

3-اشتباه/یه اشاره (تک خوانی تامین - کاری قبل از تشکیل گروه با عادل)

4- آخرین/Last (با علی تبریزی)

5-وقت پرواز (+ ریمیکس): ویدئوی کار اثری ست از حامد رسولی. کاری پر از انرژی و حرکت. قیافه های فانتزی ای-دل و تامین مربوط به ترانه است..کار پروانه خوب در آمده.. پرش های سریع صحنه ها گاهی سرگیجه آور است. از موارد معدودی ست که این دو در کنار هم اجرا می کنند.

 6-امشب می خوام (+کلیپ): کارگردان کار کامبیز اخباری است. در کلیپ لب زدن تامین چندان روی خوانش واقعی کلمات ننشسته اما لباس سیاه برای آرزوهای رفته اش مناسب است. ویدئو طبعا (با توجه به ترانه) متفاوت است و بنابراین کارگردان متفاوتی را هم استخدام کرده است. کاش در کار سیگار و شراب نمایش داده نمی شد (کار پاک تری می بود). عادل در انتها به سراغ دختر دیگری می رود (پس آرزوهای تامین چه می شود؟!). برای ترانه قسمت رپ که پیش از این R-tlyrics نوشته می شد حالا نوشته شده: Text. در انتها از موسسه خیریه پروین آراسته هم تشکر می شود و البته ساعت Trust.

7-بیا بیا (+کلیپ) شروع کلیپ شبیه شروع وقت پرواز در یک بالن است (خب کارگردان هم باز حامد رسولی است!). موزیک و ترانه و تنظیم از تیک تاک است و قسمت رپ از ای-دل. تامین بر پس زمینه ای سفید تکرار می شود (این حالت را با وجود تغییر در کارگردان ها حتی در ویدئوی پورتوریکه هم میبینم!). علاقه تامین به ارائه هر اثر با قیافه ای جدید به چشم می خورد (در هیچ دو کار از کارهای تصویری او گریمی مشابه از او نمیبینیم). از لحاظ تطبیق با موسیقی کار قوی تر از کار قبلی است اما رنگ سیاه تم که به ترانه نمی خورد کار را در مجموع ضعیف تر می کند.

8-خاطره ها/فاصله

9-از من نگذر (+کلیپ): نمایی داریم از عروسی تامین با کسی غیر از ای-دل. ترانه از امیر علی، موسیقی و تنظیم از نیما علامه و کارگردان کار هم احمد سانقه است (ظاهرا اخیرا دستگیر شده است). باید از تامین که نقشی را بازی می کند پرسید: حالا که با کس دیگری عروسی کرده ای عاشق تر از قبلی؟! کمپانی Trust به طور واضح در اثر حضور دارد (ساعت عروس).احساس های تامین (که البته لب زدن است) کمی اغراق شده است. با این همه اثر از قوی ترین کارهای این دو است. ظاهرا در اطراف مشهد و باکو فیلمبرداری شده است.

10-سرزمین من (با یاس): ترجیع بند تامین (بیا بریم یه سرزمین من...) بسیار خوب و احساسی از کار در آمده است و با این حال متن ترانه ای-دل و یاس چندان منسجم و نیست.

 11-کجا دنبالت بگردم (آهنگی نسبتا کوتاه (2:29) با رضایا- رضایا تنها خواننده همکار سابق تامین است که صدایش در حد و اندازه اوست و ترانه ای که مربوط به قسمت اوست بی ربط نیست! صدای تامین گاهی شباهت هایی با گوگوش پیدا می کند.. البته به نظر من از صدای گوگوش، نه لزوما از جهت قدرت صدا و تحریر، که دلنشینی، بهتر است)

12-برگرد (؟ نمی دانم جزو کارهایشان هست یا نه؟)

 13-کویر (تامین همراه کسپر و Shadow و توشیانس): اجرای خوبی از تامین را شاهدیم اما همین قوت و توانایی باعث ناجور در امدن بخش رپ به طرز خنده داری شده.

14-گلایه (همراه با shadow و - کلمات نسبتا زشت رپ خوانان به هیچ وجه با تامین همخوانی ندارد- تامین دارد عاشقانه گلایه می کند و رپ خوانان با توهین و نفرین! تامین نشان می دهد که تلفظ کلمات انگلیسی را هم خوب بلد است)

15-سراب (؟)

16 -برسه ماه (+ریمیکس)

17-بمون با من (همراه با سبک متال)

18-روز جدایی (با نیما علامه)

19-چقدر تنهایی بده: ترانه سرای اثر نرگس جعفری است. کاری خوب در بین کارهای این گروه درباره جدایی موقت یا دائم. ویدئوی کار اثری از کامبیز اخباری ست (و نفهمیدم چرا در انتها نوشته شده بود edited by: TADI !؟) و اسپاسنر آن هم مانند کارهای آخر این دو؛ Dubai opticals (که جایی در میان کلیپ نیز به آن اشاره می شود!). تصویرگر اثر کاری احساسی با رنگ های تیره و مات است که حس غمناک ترانه را تجسم می بخشد اما با وجودی که از ترانه می فهمیم جدایی دو عاضق سابق در میان است، نمی دانم چرا در کار از عشق میان یک پسر معمولی با دختری کولی و نابینا سخن گفته می شود.. با اینکه این بخش اشک انسان را در می آورد و بسیار با ارزش است اما از کنار بی ربطی اش نمی توان ساده گذشت. در قسمتی از کار هم وقتی تامین حرف از بغض می زند آنچنان اشک در چشمانش حلقه می بندد که انگار در متن ترانه غرق شده و آن را از عمق وجود می خواند. این اثر از کارهای خوب این دو به حساب می آید. فقط ای کاش ایده ی بسیار احساسی عشق شاهزاده و گدا را برای موقعیتی مناسب تر می گذاشتند و در اینجا به هدر نمی دادند..

20- یه باد خنک (با ملودی جالب و ساز کمتر استفاده شده ترومپت) (+کلیپ): شاید بهترین کلیپ آن ها تا زمان خودش باشد؛ فضایی رویایی با چهره هایی فانتزی و با مزه و تعریق یک زندگی راحت و آرام و دور از مادیات صرف. موسیقی و تنظیم و ترانه باز از تیک تاک است و باز R-text از خود ای-دل. کارگردان: تادی (نامی به ظاهر جدید  که در واقع نام مستعار کامبیز اخباری ست و امیدوارم کارهای بیشتری را با این کارگردان خوش ذوق کار کنند). از ویدئوهای معدودی که باز دو خواننده در کنار همند. Trust دیگر در کار نیست! در انتهای ویدئو پشت صحنه های آن را می بینیم و تشکری از خانواده های این دو را. کلا کلیپ شسته رفته و استانداردی از کار در آمده! پیاز ها انگار واقعا تند است و اشک تامین را در آورده! حالا در انتها Toos records و ( Optivisioon (Dubai optical را می بینیم.

21-برات جون میدم (همراه با Shadow و اسچت- تامین را تومین تلفظ می کنند! زیبایی موسیقی-از احسان سعیدی- تنها با بخش اجرا شده توسط تامین همراهی می شود و بخش رپ ضایع درامده)

22-پورتوریکه (+کلیپ): کارگردان: کامبیز اخباری (کارگردان امشب می خوام و یه باد خنک- که ظاهرا آزاد شده است). صحنه های مربوط به تامین شبیه کارهای اولیه شان است. کار دارد به ابتذال گروه می رسد..نه ترانه قوی ای (با اینکه سفارش خودشان به تیک تاک هم بوده) و نه ویدئوی معنی داری.. فقط رنگ و جاذبه های کاذب جنسی و.. همین!..حتی رنگ نقره ای لباس تامین (فلزی، نماد صنعتی و خشک و رسمی) با لباس قرمز او در صحنه های دیگر همخوانی ندارد.. و البته باز ساعت Trust! حرکات تامین بر پس زمینه سفید باز شبیه ویدئو های دیگر (با ریتم تند) است و البته حرکات او همواره با موسیقی تطابق دارد. اصلا توانایی اجرای همین حرکات با انواع موسیقی تند و آهسته از ویژگی های جالب اوست! تنظیم کار با این همه خوب است. از این اثر ظاهرا برمی آید که حرکت این دو به سمت موسیقی دنس یا پارتی باشد و البته این برای گروهی که کار خود را با آهنگ هایی با ترانه های ساده و معنی دار و احساسی از کرده و به همین دلیل به شهرت رسیده چندان جای خوشحالی ندارد. ای-دل و تامین باید بدانند که این دست کار ها در بین بسیاری از ایرانی های مهاجرت کرده یا زیرزمینی ایران وجود دارد و البته با وجود امکان استقبال موقت از آن ها آهنگ های ماندگاری نیستند.. ماندگاری آهنگ هایی مثل خاطره ها، امشب میخوام و از من نگذر را نباید با پورتوریکه مقایسه کرد (با وجود این، ای-دل این اثر را از کارهای مورد علاقه خودشان می داند و از سبک ویدئوی آن هم دفاع می کند و آن را اشتباه نمی داند..ظاهرا از این حرف باید اینگونه استنباط کرد که به کلیپ اعتراض هایی هم وارد شده است). طبق گفته ای-دل قرار نیست که این دو دیگر کارهای آهسته و با معنی هم نداشته باشند و با این اثر تنها می گویند که هدفشان تمامی سلیقه هاست.

23-حق با توست: اثر جدید گروه که دوباره خوانشی آهسته و ترانه ای با معنی تر و احساسی تر دارد. کارگردان کار تادی (کامبیز اخباری) است (امشب میخوام، پورتوریکه و یه باد خنک) و امیدوارم با توجه به این چند کار، باز هم با این کارگردان خوش ذوق و کلاسیک کار کنند! شعر و تنظیم و موسیقی کار در کنار کلیپ آن از بهترین آثار این دوست که از نظر من جزو هنر ناب به حساب می آید؛ انگیزه بخش و هدایت کننده به راه درست و تاثیرگذار..باور دارم بسیاری از زوج های دچار مشکلات نه چندان جدی با دیدن آن به هم بازگردند..در تنظیم کار از تم فرانسوی به عنوان چاشنی استفاده شده است.

24- دارم یخ میزنم (+ Remix): از کارهای متوسط گروه.. گرچه تکه‌ی "همیشه اولش خوبه، همیشه آخرش سخته" و کلا موضوع کار را دوست دارم (که درباره عشق های راحت اول و اما ناپایدار این روزهاست) اما چه در اصل اثر چه در Remix با اینکه تنظیم خوبی هم دارد شاهد کار یکدستی نیستیم و کلیپ کار هم (اثری از kingrecords) که توسط TADI (کامبیز اخباری) کارگردانی شده تکلیفش با خودش مشخص نیست.. از طرفی با آرایش پاشیده و دود و غم صورت حالتی نوآر را فراهم می کند و از طرفی با رنگ های زنده خواسته این غم را کم کند و در مجموع کار آشفته به نظر می رسد. همراه شدن تامین با مردی دیگر شاید در جهت نشان دادن آخر سخت رابطه عاشقانه باشد اما به نظرم theme انتخاب شده برای کار مناسب نیست.

25- همیشه با همیم: بعضی از آثار به واسطه موسیقی شنیداریشان مشهور می شوند و تعداد کمی با کلیپ تصویریشان. این قطعه اما از دسته دوم است و گرچه خود قطعه شنیداری هم قطعه گوشنوازی ست اما کلیپ تصویری آن قوت آن را چندین برابر کرده است (مثل یه باد خنک). به نظر می رسد این اثر که در راستای کارهای فانتزی و فوق العاده این دوست در نزدیکی یا به مناسبت سالگرد ازدواجشان تهیه شده است. نمایشی از یک زوج موفق و عاشق که از زندگی و موفقیت هایشان لذت می برند. کلیپ این کار هم توسط TADI (کامبیز اخباری) کارگردانی شده و کاری عالی از کار درآمده (فقط اگر جزئی به قضیه نگاه کنم قسمتی که روی تاب دارند روی کلیپ می خوانند، لب زدنشان غیر هماهنگ است). موسیقی و تنظیم هم کاری نیمه فرانسوی (به واسطه ساز به کار رفته)، استوار، هماهنگ با متن و موضوع و شاد است. باز هم با یکی از بهترین های این دو روبرو شده ایم که بازگشتشان به مسیر درستی که درآن موفق خواهند بود را نوید می دهد. امیدوارم در همین مسیر بمانند! اسپانسر کار هم Dubai Optical است و اثری ست از kingrecords.

26- باش تا ببینی: از کارهای ملایم و غمگین که سال 2014 را با آن شروع کرده اند.. این تنوع البته در ذات 25 باند بوده و هست. موسیقی بی تصویر کار قوی تر از موزیک ویدئوی کار است. ای دل و تامین در صحنه های شبه خاطره زیادی مصنوعی هستند و آن ها را باور نمی کنیم..انگار کارگردان بالای سرشان است و به اصطلاح معلوم است که فیلم بازی می کنند. اداهای تامین هم دیگر تکراری شده. ترانه و موسیقی ی اثر کاری است از حبیب سرابی و Jamin و البته متن رپ نیز مانند همیشه کار خود ای دل است که از بخش ترانه عقب می ماند. صدای ضبط شده ی کار هم مانند قبل با کیفیت نیست. با این همه ترانه بسیار خوب است و به دل می نشیند..

***آهنگ های برتر (بدون در نظر گرفتن کلیپ کار، از دید من):

1- امشب می خوام

2- خاطره ها

3- حق با توست

4- از من نگذر

5- برات جون میدم

6-چقدر تنهایی بده 

7- یه اشاره (تک خوانی)

8- همیشه با همیم



موضوع مطلب : گروه های موسیقی / گروه 25 باند / خوانندگان و گروه های برتر
درباره وبلاگ
مهدی وزیریان

به خود فکر کن... و درست که بیندیشی.. تنها دیگران را می بینی

نويسندگان
صفحات وبلاگ
RSS Feed
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت